Q&A

Her finder du svar på de spørgsmål du kan have som grundejer i Eskildhøj grundejerforening. Hvis der er svar du mangler er du velkommen til at kontakte bestyrelsen på bestyrelsen (att) eskildshoej.dk

Hvor finder jeg lokalplanen for området?

Lokalplanen kan findes her Lokalplan nr. 317 (plandata.dk). Alternativt kan du søge på Syddjurs Kommunes hjemmeside. Søg efter lokalplan 317.

Lokalplanen rummer god viden om, hvilke krav der er til bebyggelse og vedligehold af matrikel. Overordnet ligger din bolig i et naturområde, som giver nogle særlige forpligtelser for dig som grundejer for at området kan blive ved med at fremstå som tænkt i lokalplanen. Vi har uddybet nogle af de væsentligste punkter i denne lille guide, men du bør som grundejer sætte dig godt ind i lokalplanen, så vi ved fælles hjælp værner om de reguleringer, der gælder for området.

Hvordan bliver vejene vedligeholdt?

En gang årligt (ofte i foråret) bestilles en entreprenør, som skraber grusvejene i området og lægger depoter af ekstra grus til egenudbedring af småhuller, som opstår i løbet af året. Hvis du oplever småhuller uden for din ejendom eller på tilkørselsvejene, så tag en skovl med på næste gåtur og hjælp med at holde vejen ved lige.

Hvis du har haft behov for at have store lastbiler og maskiner på din matrikel, er du forpligtet til at reparere de skader, som denne trafik har forårsaget på vejene. Hvis det er mere, end du kan overkomme med skovl, grus og Vil du påføre grundejerforeningen ekstra omkostninger. Derfor opfordres du/I til at indbetale kr.1.000 på konto Danske Bank 1551 10177863 eller på mobilepay 563270 med teksten EKSTRA Vedligehold af vej ved “adresse” og angivelse af sommerhusadresse for indbetaler. Så vil bestyrelsen ved næstfølgende rutinemæssige reparation af vej, sikre at dette også udbedres.

Hvad med rabatterne?

Som en del af vejvedligeholdet bliver der kørt med en buskrydder monteret på traktor. Dette sker ligeledes en gang årligt først på sommeren. Rabatterne skal holdes fri for at sikre adgangsforholdene til redningskøretøjer, skraldebiler o. lign. Yderligere vedligehold i løbet af året, herunder udhængende grene skal foretages af den enkelte grundejer. Hvis dette ikke sker vil vi bede vognmanden om at skære grene ned og lægge dem på tilhørende matrikel.

 Hvad gælder i øvrigt om beplantning på matriklen?

Lokalplan 317 forholder sig til områdets fremtræden. Området skal fremstå uden tiltagende skovtilvækst. På grundene skal træerne have karakter af solitære -dvs. enkeltstående – træer og kronearealet i 2 meters højde må maksimalt udgøre 10% af den enkelte ejendoms areal. Bestemmelserne skal sikre, at området fremstår åbent og giver flest mulige grundejere mulighed for udsyn over området og vandet.

Vi opfordrer til, at man af og til kigger sin grund kritisk igennem og får foretaget de nødvendige fældninger. Hvis der er træer på naboens grund, som man gerne vil have fældet for at sikre et godt udsyn fra egen grund, vil det være naturligt at gå i dialog om dette. Man kan naturligvis ikke bestemme over naboens grund, men med godt naboskab kommer man langt.

Gyvel har en særligt fremtrædende rolle i området – lidt for fremtrædende vil nogle mene:-) Det er svært at komme af med, men hvis man går ind i kampen kan man søge råd her Nationalparkens frivillige rydder levesteder for sjældne arter for gyvel (nationalparkmolsbjerge.dk)

For yderligere bestemmelser om beplantning henvises til lokalplanen.

Hvad skal jeg gøre ved nybyggeri og tilbygning?

Hvis du planlægger nybyggeri eller tilbygning, skal du sende en byggeansøgning til kommunen. Byggeriet skal naturligvis holde sig inden for rammerne af lokalplanen, herunder valg af overflader og farver samt placering i byggefelt. Tillige opfordres du til at sende byggeansøgningen til bestyrelsen, som varetager de fælles interesser, der er på spil i området.

Hvordan sikrer vi det gode naboskab?

Langt de fleste ejere og lejere kommer i området for at opleve områdets smukke natur og den ro, som området byder på. Fester, buskrydning, græsslåning mv. skal der også være plads til, men husk at advisere naboer og udvis hensyn til dine omgivelser. Generelt opfordrer vi til god og konstruktiv dialog i området – også hvis man oplever udfordringer.

Hvornår og hvordan betaler man kontingent?

Kontingentets størrelse fastsættes på generalforsamlingen og forfalder til betaling umiddelbart herefter. Indbetalingen sker til Danske Bank 1551 10177863 eller på mobilepay 563270-  angiv venligst sommerhusadresse for indbetaler.

Vi opfordrer til, at betalingen sker senest 14 dage efter generalforsamling. Kontonummer og beløb fremgår tillige af referatet.

Hvis man mangler en håndværker mv…

Vi har lavet et linkregister, hvor du kan finde håndværkere, naturpleje mv. Linket finder du her på hjemmesiden

Hvad med GDPR?

Når du besøger hjemmesiden bliver der gemt cookies til at spore din søgning- helt ligesom når du ellers søger på nettet.

Bestyrelsen deler ikke telefonnumre og mailadresser på medlemmer uden samtykke. Masseudsendelse af mails sker som bcc, hvilket betyder at andres mailadresser ikke fremgår af udsendelsen. Bestyrelsen holder en fortegnelse over medlemmer med angivelse af navn, adresse, mailadresse og telefonnummer. Fortegnelsen opdateres mindst en gang årligt i forbindelse med generalforsamlingen.

Bestyrelsen har givet mundtligt samtykke til, at deres mailadresser kan deles med medlemmerne i foreningen. Bestyrelsen deler og opbevarer dokumentation på hinanden til brug for legitimation overfor 3.mand, f.eks. bank, og offentlige myndigheder. Dokumentationen behandles fortroligt.

Hvad er bestyrelsens opgave?

Bestyrelsen har til opgave at varetage fælles interesser på vegne af grundejerforeningen. Bestyrelsen indkalder til generalforsamling, foretager opkrævning af kontingent og bestiller/afholder udgifter på foreningens vegne. Bestyrelsen har til opgave at holde opsyn med, at udviklingen i området sker i henhold til lokalplanen, men bestyrelsen har ikke hjemmel til at pålægge den enkelte grundejer opgaver eller udgifter. Grundejerforeningen har dog påtaget sig grundvedligehold af de private fællesveje og rabatter – dette er økonomisk fordelagtigt, frem for at hver husejer skal udføre opgaven selv.

Det betyder også at medlemskab af grundejerforeningen er frivilligt, men foreningen fungerer kun når alle bidrager til finansieringen af de udgifter vi afholder i fællesskab- så helt frivilligt er det heller ikke :-).

Bestyrelsen kan af egen drift rette henvendelse til f.eks. kommunen for at få vejledning og få efterprøvet sager som er af fælles interesse. Denne mulighed har den enkelte grundejer også. Bestyrelsen forholder sig primært til sager som har principiel interesse for områdets udvikling, mens ”nabotvister” må søges afklaret mellem de berørte parter.